Akupunktio

AKUPUNKTIO

Akupunktio on vanha kiinalainen hoitomenetelmä, jossa kudosta ärsytetään ohuilla neuloilla ja pyritään saamaan aikaan kivun lievittymistä sekä rentoutumista vapauttamalla elimistön omia lääkeaineita, kuten endorfiinejä ja enkefaliineja.

Akupunktion hoitoaika on 20-40 minuuttia ja hoidot annetaan 5-7 vuorokauden välein. Neulan laittaminen ihon läpi saattaa tuntua pistona tai pienenä nipistyksenä, mutta tarkoitus on, että mikään neula ei tunnu hoidon aikana epämiellyttävältä tai kivuliaalta. Neulat voidaan pitää paikallaan koko hoidon ajan tai niitä voidaan stimuloida pyörittäen ja heiluttaen. Yhdellä hoitokerralla käytettävien neulojen määrä voi vaihdella 1-40 neulan välillä. Akupunktioneulojen ärsytystehoa voidaan lisätä sähkövirralla, jolloin hoitoa kutsutaan sähköakupunktioksi. Hoitokertoja suositellaan kolmesta viiteen, jotta nähdään asiakkaan reagointi hoitoon.

Akupunktiota käytetään eri syistä johtuvien kipujen ja särkyjen ja lihasjännitystilojen hoitoon. Hyviä tuloksia on saatu niska-hartia-vaivojen ja näihin liittyvien päänsärkyjen hoidossa, migreenin sekä muiden tuki- ja liikuntaelimistön vaivojen kuten tenniskyynärpään, selkä-, lonkka-, polvi- ja olkapääkipujen hoidossa. Akupunktiosta voivat saada apua myös reumaatikot, fibromyalgiaa sairastavat sekä stressistä kärsivät asiakkaat.

Useat asiakkaat kertovat rentoutuneesta ja kivuttomasta olosta jo heti ensimmäisen hoitokerran jälkeen. Yöunen laadun paranemista on myös raportoitu ja tämän seurauksena kipua ei aistita niin herkästi kuin aiemmin.

Akupunktiohoidot kuuluvat Kelan korvauspiiriin lääkärin lähetteellä, mutta hoitoon voi tulla myös ilman lääkärin lähetettä.